Recept - Bullar

Nehepp, ingen ville göra mig sällskap under dagen. Men det gjorde inte så mycket, jag har nämligen bakat bullar idag, mumsigt värre kan jag säga :D Och på tal om bullar så tänkte jag slänga upp receptet jag använde i detta inlägg :) (receptet är ur söders hemkunskapsbok)


Du behöver:
50 g margarin
2 dl mjölk
25 g jäst = ½ paket
½ dl socker
1 krm salt
5-6 dl mjöl
ev. 20 pappersformar


Fyllning: (mängd bestämmer man själv)
margarin
socker
kanel / kardemumma / vanilj socker


Såhär gör du:
1. Smält smöret i en kastrull.
2. Tillsätt mjölken och värm den till 37* (=fingervamt)
3. Smula jästen i en skål, häll degspadet över och blanda med en träsked.
4. Tillsätt socker, salt och 4½ dl mjöl.
5. Arbeta degen smidigt och tillsätt mer mjöl ifall det behövs. (degen ska släppa från skålen)
6. Ställ degen på jäsning i ca 10 min under bakduk och sätt sedan ugnen på 250*
7. Placera ut pappersformarna på en plåt
8. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och arbeta tills den släpper bordet utan mjöl.
9. Dela degen i två delar och kavla ut dom till en rektangel (ta en i taget)
10. Lägg på fyllningen och rulla ihop degen till en rulle.
11. Skär så stora bitar du vill ha. 2-3 cm brukar vara lagom.
12. Låt bullarna jäsa under bakduk i formerna.
13. Pensla ett uppvispat ägg på dom och strö pärlsocker på om du vill.
14. Grädda dom i mitten av ugnen i ca 6 min.
15. Låt sedan bullarna svalna på ett galler med en bakduk över.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara?

E-postadress: (endast jag som ser!)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback