Recept - chocklad- och bärmuffins



Ingredienser:
50 g margarin
2½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 ägg
1½ dl socker
½ dl mjölk eller vatten


Smaktillsats:
1. 2 msk bakpulver + 1 msk vaniljsocker
2. 1 dl bär eller hackad frukt som du lägger ovanpå de fyllda formarna.

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält margarinet i kastrull eller mikro, låt det svalna.
3. Vispa ägg och socker poröst.
4. Blanda mjöl, bakpulver och smaktillsats (ej bär) i en annan skål.
5. Rör ner mjölblandningen, det smälta margarinet + mjölken eller vattnet i äggsmeten.
6. Häll upp smeten i formar, ca 2/3.
7. Ställ in plåten mitt i ugnen i ca 10 min. (Du kan kolla om de är färdiga genom att ta en provnål. Om provnålen är torr när du har stoppat ner den i en av muffinsen så är de klara.)
8. Lägg muffinsen på ett bakgaller med en duk över och låt de svalna.

Lycka till!

ps. Enligt mig var muffinsen med bär i godast (a)
Och man kan använda vilka bär man vill, jag tog hallon och blåbär =) Mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara?

E-postadress: (endast jag som ser!)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback