Recept - chokladmuffins

Bakade chokladmuffins igår med min finaste. De blev väldigt misslyckade, men så kan det gå när man testar ett nytt recept, och inte har de starkaste formarna! ^^

Hur som helst, täntke att ni kanske vill testa och se fall ni klarar det bättre än mig, så här kommer receptet :)

Ingredienser:

2 ½ dl strösocker
4 dl vetemjöl special
2 msk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
¾ dl kakao
1 ägg
3 dl mjölk
75 g smör
2 msk raps- eller matolja
150 g mörk choklad (70 %)
Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 200 grader (175 grader om man har varmluftsugn).
2. Blanda strösocker, vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao.
3. Smält smöret och låt det svalna något.
4. Vispa ägg, mjölk, smör och olja i c:a 2 minuter med elvisp.
5. Rör ner äggsmeten i mjölblandningen till en jämn smet.
6. Fördela smeten i 12 stora muffinsformar. De ska vara fyllda till strax över halva formen.
7. Hacka chokladen grovt och tryck ner halvägs mitt i muffinsen.
8. Grädda mitt i ugnen c:a 20-25 minuter.
9. Låt muffinsen svalna och lägg in dom i kylen, de är nämligen godast när chokladen är stel om ni frågar mig (a)

Tips: För dig som tycker om mycket choklad tar 150g, annars räcker det med 100g.

Lycka till! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara?

E-postadress: (endast jag som ser!)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback